3G is UMTS ( max van 3 Mbit geloof ik )
3,5G is HDSPA ( kan tot 7,2 Mbit )
meestal doet de telefoon altijd 3G tot hij data ophaalt, dan schakelt hij door naar 3,5
3G = max 384 kbps
HSDPA max is afhankelijk van provider en telefoon. Binnen NL wordt 3.6 en 7.2 geboden en de meeste HSDPA telefoons kunnen tot 7.2 aan. Vodafone levert max 3.6. In praktijk kan HSDPA nog een stuk sneller, met een mobiel in principe eenvoudig naar 14Mbit/s maar met "dongle achtige oplossingen" is de snelst gedefinieerde standaard 84Mbit/s oftewel sneller dan de meeste sloggi gebruikers thuis hebben. De praktijksnelheid is overigens iets meer dan 80% hiervan, vanwege overhead. Bij Vodafone kom je dan dus net boven de 3Mbit/s.
De opvolger is ook al bedacht, E-UTRA ook bekend als Long Term Evolution met onder andere:
# Peak download rates of 326.4 Mbit/s for 4x4 antennas, and 172.8 Mbit/s for 2x2 antennas (utilizing 20 MHz of spectrum).[6]
# Peak upload rates of 86.4 Mbit/s for every 20 MHz of spectrum using a single antenna.[6]
En werkt dat dan ook in mijn Ferrari hoor ik je al vragen... Ja:
Good support for mobility. High performance mobile data is possible at speeds of up to 350 km/h, or even up to 500 km/h, depending on the frequency band used.[7]
multicast voor TV zit ook in de standaard:
Support for MBSFN (Multicast Broadcast Single Frequency Network). This feature can deliver services such as Mobile TV using the LTE infrastructure, and is a competitor for DVB-H-based TV broadcast.
Dus dan gaat ook Johnny zijn internet verbinding het zwaar afleggen tegen het mobieltje en kan er een simmetje in het CI slot.