Niemand is geinteresseerd in jouw pc, alleen als node. Je bent zelf je eigen beste virusscanner.
De laatste 5 jaar heb ik geen scanners of firewalls nodig gehad, en dan bezoek ik af en toe behoorlijk foute sites.
Soms wil ik nod testen, dan ga ik met opzet naar een site waar de allerlaatste verkeerde activeX componenten uithangen, kijken of nod nog alert is.
Neem ik een risico mee, wie is sneller, nod of de virusmakers? 99% v/d virussen is onschuldig, alleen maar irritant. Heb je zo weer weg.
Die overdreven beveiliging voor een thuis-pc, ik heb er een broertje dood aan. Werkelijk niemand is geinteresseerd in jouw of mij gegevens, je doet jezelf teveel eer aan.
Wel in je creditcard, maar dat gaat op een andere manier. En mocht iemand je echt op de korrel hebben, daar werkt geen firewall of virusscanner tegen, gewoon algemene mainstream troep.
De grootste aanval zit in windows en je hardware zelf, de grote datalosses heb ik altijd gehad van failures van mijn eigen systeem, nooit van vermeende attacks.
Alleen de professionele gebruiker met zeer waardevolle data ondervindt baat bij een zware protectie.
Voor de normale gebruiker vind ik het complete onzin, en je ziet, hoe ervarener de pc gebruiker, hoe minder virus/firewall crap er gebruikt wordt.
Maar dit is mijn opinie.